Честит 3 МАРТ!


3 МАРТ – НАЦИОНАЛЕН ПРАЗНИК НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ




ПАМЕТНИКЪТ НА ЦАР ОСВОБОДИТЕЛ В СОФИЯ*
автор: арх. Явор Банков

   Проектираният по спечелен международен конкурс от 1900 г. паметник на Цар Освободител от придобилия световна слава италиански скулптор Арналдо Емилий Цоки (Дзоки)  /1862-1940/  е открит официално през 1907 г. Основната работа по изпълнението на паметника е осъществена през 1901-1904 г. Паметникът  е замислен като съчетаване на два материала – гранит с различна повърхностна обработка и бронзови скулптурни фигури и барелефи. Двата материала  - камък и бронз се редуват като пояси във височина. Тялото на паметника е от три основни части –
   а)базисна форма,
   б)обхванат всестранно от фигурални композиции по-тесен каменен блок, увенчан с профилиран капак-корниз,  
   в)стъпилата върху него голямата конна фигура на Царя.
   Паметникът има определена насоченост на север към входа на Народното събрание. Това е постигнато както от ориентацията на основните скулптурни фигури и композиции, така и чрез издължаването на цялостната форма в посока юг-север.
   Базисната част се състои от излизаща напред едностъпална крепида с размери 990 на 790 см. Тя е обработена като дискретно рустициране. Над нея е основната част на базата от полиран гранит с размери 760 на 560 см. От източната и западната страна от нея излизат две ризалитни части върху които стъпват конните фигури на следващите по йерархия след Царя двама военачалници. В средата на профилирания преход в горната третина на базисната част е скулптиран дискретно гирлянд. Трите основни пояса на базисната част са в съотношение 1:1:1. Всички профили при преходите са ненатрапчиви. Цялото каменно тяло въздейства като единно изваян монолит стесняващ се към върха. Височината му е 880 см. Фигурата на Царя конник е около 440 см.
   Анализирането на „фасадите” на паметника показва, че той е замислен съвсем съзнателно като съотношения на отделните части. Силуетите са търсени като пирамидална форма. Източният и западният са като пресечена пирамида   с ъгъл при основата 73 градуса. Северният и южният са във вид на островърха пирамида, също с ъгъл при основата 73 градуса. По този начин се постига една обобщена пирамидална форма при възприятието на паметника от всички страни. Въздействието е на единно хомогенно тяло от каменните и металните части на паметника.
   Особено характерно е пропорционирането на основните части. Съотношението между базисната част, тялото със скулптираните фигури и тялото на конната фигура на Царя е А:А:А. При обща височина на паметника 3А, основите му са в тясната (север/юг) страна 2 А, а при широката (изток/запад) страна 2,5 А. Трите части на базисната форма са в отношение 1/3А към 1/3А към 1/3А.
   Подчинен на триделното членение в класическата антична архитектура и на същото по време на ренесанса, този архитектурно-скулптурен паметник носи духа на античната класическа и на албертианската  и паладианска изчистеност. Той е уникален като постигнато единство на образа и като градообразуващ фактор по отношение на бъдещото оформяне на площад „Народно събрание”. Трябва да се има предвид, че е издигват на гола поляна пред проектираната от арх. Константин Йовановеч  две десетилетия по-рано сграда на Народното събрание. Тази творба е една от най-известните на майстора Арналдо Цоки, оставил своите произведения в различни страни на Европа и Америка. Не е случайна неговата пластична култура. Той е роден в люлката на европейския ренесанс Флоренция и е потомък на видни скулптори.

   Оградата на паметника е по проект на видния български архитект Никола Лазаров и е била изпълнена за откриването на паметника.
   Паметникът на Цар Освободител в София е може би най-забележителната творба на Арналдо Цоки по отношение на контекста на средата и на постигнатите единство и хармония на образа. Има всички основания да бъде предложен  от Република България в регистъра на европейското културно наследство.

   * Повод за този анализ бе работата ми като консултант при определяне на застрахователната стойност на паметника (август-септември 2012 г.)

                                                                                     

Няма коментари:

Публикуване на коментар