Декларация за обсъждане на неправомерни намеси по значими обекти на културното наследство



До:

ЮНЕСКО
ИКОМОС-Париж
Европейски парламент
Съвет на Европа
Европейска Археологическа асоциация
Комисия по култура – Народно събрание на РБ
Бойко Борисов,
Министър-председател на РБ
Симеон Дянков,
Вицепремиер и министър на финансите на РБ
Вежди Рашидов,
Министър на културата на РБ

Д Е К Л А Р А Ц И Я

Относно: проведена дискусия – обсъждане на неправомерни намеси по значими обекти на културното наследство. Примери: крепостните стени в Созопол, църквата “Св. Св. Кирил и Методий” в Созопол, строежи на Трапезица във Велико Търново, църквата “Св. Марина” в Пловдив, църквата-костница в Батак и др.
Зачестяването на случаи на намеси върху обектите на културното наследство, които не се основават на международно изведените принципи за опазване на недвижимите културни ценности, провокираха някои от нас, занимаващи се с тази дейност през целия си съзнателен професионален живот и сдружени в неправителствени организации като дружеството на архитектите “Архитектурно наследство” към САБ и БНК “ИКОМОС”, да инициираме дебат за професионализма при извършващите се консервационно - реставрационни работи по значими паметници. Всички ние, полидисциплинарни специалисти, за които дейността за опазване на културното наследство не е само професия, но е преди всичко призвание и участ, имаме високоотговорната задача да бъдем и коректив при извършване на всички намеси върху обектите на културното наследство.
Всички международни документи вменяват на обществото и най-вече на професионалистите – специалисти в дейността по опазване на паметниците на културата, освен да опазват материалните доказателства за общото ни наследство, да информират обществото и да провеждат дискусии за обсъждане на всички намеси, за които има и най-малкото съмнение и/или подозрение, че се извършват неправомерно. Международните документи, които са приети и ратифицирани от нашето законодателство, имат делегиращо право пред националните документи в тази област (вж. ПРИЛОЖЕНИЕ 1).
Водени от принципите, залегнали в международните документи, разгледахме някои действия по археологически, архитектурни, художествени и исторически паметници на културата – издигането на крепостните стени в Созопол, преобразуването на църквата “Св. Св. Кирил и Методий” в Созопол, покриването на стенописите в църквата “Св. Марина” в Пловдив с хартиени иконни тапети, преобразуването на църквата-костница музей в Батак в действаща църква, интерпретативната реконструкция на хълма Трапезица във Велико Търново – всички те незаконни или законово укрепени, но в разрез с общоприетите принципи за опазване на наследството. Предизвикахме тази дискусия, водени от тревогата и дълбоката загриженост за нашето културно наследство, за да се избягват в бъдеще подобни действия, за връщане на професионализма на професиите, занимаващи се с консервация и реставрация.
Това, което обединява привидно различните изредени по-горе примери, е претенцията, че чрез изграждането им в цялост, археологическите паметници са “възстановени до първоначалния замисъл” или, че по този начин се съхраняват за по-късни времена. „Разкрасяването” на архитектурните и художествените паметници е с претенцията, че така се въздейства на българското национално самочувствие, както и че това е средство за по-интензивно развитие на така наречения „културен” туризъм.
Изброените паметници са едни от най-ярките примери за очевидни нарушения в консервацията, реставрацията и социализацията на културното наследство на България, както и за подмяната на културни стойности. Грубо са нарушени залегналите в националното законодателство и в международните документи принципи на опазване на недвижимото културно наследство. Най-подробно тези принципи са залегнали във Венецианската харта (приета на 25 – 31 май 1965г.), чието водещо начало е, че реставрацията “свършва там, където започва хипотезата”. Само при коректното следване на този подход се уважава старината, свидетелстваща за превратните мигове в историята на един народ. Само благодарение на този подход дадено историческо място или материалните доказателства за културното развитие на една страна през хилядолетията биха могли да се опазят в техния автентичен вид. Дава се възможност за досег до истинското познание и за възпитанието на подрастващото поколение в респект към миналото и пред паметта.
Световно утвърдената практика на опазване на наследството се основава на пълно проучване и оценка на културно - историческата стойност на паметника, на неговото състояние и на действия от полидисциплинарен екип, които гарантират създаването на проект за консервация, реставрация, социализация и неговото изпълнение при приоритетна изява на оригинала и минимална и обратима намеса. Качеството на тези проекти, както и основателността за инвестирането на огромни финансови ресурси, се гарантира от обсъждането им в широк професионален и обществен кръг. Във всички гореспоменати случаи не е ясно кой, в какви условия и воден от какви мотиви е взел решения, противоречащи на утвърдените международни, а и на нашето законодателство принципи, довели до разхищаването на огромни финансови средства, които биха могли да се пренасочат за консервация и реставрация и на други обекти от богатото културно наследство на страната.
Съществуват достатъчно много съвременни методи на атрактивно представяне на реконструкции на историческите паметници, без да се загубва автентичността им и без да се нарушава културният пейзаж, както и без да се лишават бъдещите поколения от досега до автентичните материални следи.
В действителност изпълнените консервационно - реставрационни работи насърчават една измислена археология, скъпа бутафория, заличила автентичността и подменила материалните следи. Визията на споменатите археологически, архитектурни и художествени стойности на наследството агресивно е преиначена.
Новоизградените бетонни укрепителни стени на Созопол, пищната тапетна декорация в позлата на черквата “Св. Марина” в Пловдив, нарушаваща микроклимата и нанасяща увреждания на стенописите, интерпретативната реконструкция на Трапезица във Велико Търново, са унищожили документалната стойност на тези паметници на културата, загубена завинаги е историческата истина за тези обекти. Освен невъзвратимите културни стойности, неизчислими са загубите за възпитанието на подрастващите поколения, израстващи с бутафорното, с неистината, фалшификацията.
Още по-обезпокоително е, че и други обекти се подготвят да бъдат подложени на системни неправомерни действия. Така недвижими културни ценности от изключително важно значение – Патриаршеската църква и крепостната стена в Силистра, други обекти в Созопол и по Южното черноморско крайбрежие – ще последват съдбата на крепостните стени в Созопол и на Трапезица във Велико Търново.
Като професионалисти, ние сме обвързани с етични стандарти и известни закони, които изискват осигуряването на професионална грижа за съхраняване и уважение към оригиналната /автентичната/ субстанция на културното наследство.
Във връзка с гореизложеното, излагаме някои предложения по Закона за културното наследство, а именно:
Да се разграничат правомощията по съгласувателната процедура от контролните, за да няма конфликт на интереси, какъвто е случаят в сега съществуващата съгласувателна процедура, която се извършва от ГД “ИОКН”, която има основно контролни функции и сама себе си контролира.
Всички инспектори по места да отговарят на изискващия се ценз за работа с обекти на недвижимото културно наследство – архитекти, инженери, художник-реставратори, които са работили по обекти на културното наследство.
Да се облекчи процедурата по съгласуване на проектите по консервация, реставрация и адаптация, т.к. тя е много тромава в момента, пък и е опасно съсредоточена само в подписа на министъра, игнорирайки мнението на специалистите.
Да се предвиди процедура за отнемане на удостоверението и отписване от регистъра по чл. 165 при:
  • системно предлагане на намеси, несъобразени с принципите за опазване на културното наследство;
  • при извършване на консервационно-реставрационни работи по обекти на културното наследство, несъобразени с принципите за опазване на автентичността на паметниците на културата;
  • да се предвиди обратна връзка, за контрол на основанията, при които се вписват в публичния регистър лица, които нямат необходимите знания и реализации по обекти на културното наследство.

Настояваме да се вземат спешни мерки за опазването на културното наследство, чиято автентичност необратимо се подменя именно чрез дейности, целящи неговото „опазване”!




ПРИЛОЖЕНИЕ 1

Чл. 10 от Европейската конвенция за защита на правата на човека и основните свободи, приета на 4 ноември 1950г., обн. ДВ, бр.80 от 2 октомври 199г., изм. ДВ, бр.137 от 20 ноември 1998 г., декларира: “Всеки има право на свобода на изразяването на мнения. Това право включва свободата да отстоява своето мнение, да получава и да разпространява информация и идеи без намеса на държавните власти...”.
Рамковата конвенция на Съвета на Европа за значението на културното наследство за обществото, приета на 27.10.2005г., ратифицирана 2005г., постановява ролята на “конструктивни критици” в “публично обсъждане и дискусии”, чл. 10, б. в); чл. 11, б. в); чл. 12, б.а) и с); чл. 15, б. в).
Конвенцията за защита на архитектурното наследство на Европа, приета на 3 октомври 1985г., обнародвана в ДВ, бр. 42 от 28 май 1991г., приета по Препоръка на NR (80) на Комитета на министрите към държавите членки относно специалната подготовка на архитекти, урбанисти инженери по градостроителство и по озеленяване, в чл. 12 разглежда възможността “да бъде разрешен достъпът на обществеността до защитаваното имущество”, като е предвидено “всяка страна поема задължението да не допуска последиците от откриването на такъв достъп и по-специално на каквито и да е структурни подобрения да вредят на архитектурния и историческия характер на такова имущество и на неговата околна среда.”
Международната харта за опазване на историческите градове, приета октомври 1987 г., и Международната харта за консервация и реставрация на паметниците и забележителните места, т.н. Венецианска харта, приета на 25 – 31 май 1965 г., постановяват основните принципи за опазване на многообразието на културното наследство и културните ценности.
В чл. 9 се дават границите на намеса: “Реставрацията е дейност, която трябва да се предприема в изключителни случаи. Тя има за цел да запази и разкрие естетическите и исторически стойности на паметника и се основава на респекта към оригиналния материал и към автентичните документи. Тя свършва там, където започва хипотезата: всяка допълнителна възстановителна работа, считана за необходима по естетически или технически причини, се определя от архитектурната композиция на паметника и трябва да носи белега на съвременността. Реставрацията винаги трябва да бъде предшествана и придружена от археологическо и историческо проучване на паметника.”
В Европейската конвенция за опазване на археологическото наследство, приета на 16 януари 1992г., обн. ДВ, бр. 70 от 10 август 2004г., чл. 2, ал. б ii, са предвидени действия “за опазване на материалните доказателства, които да бъдат изследвани (и) от идните поколения.”
Чл. 9, б i. ангажира всяка от страните участнички “да провежда просветни действия с цел да привлече общественото внимание и да запознае общественото мнение със значението на археологическото наследство за осмислянето на миналото и на заплахите за това наследство”.
Резолюция (2002/С32/01) на Съвета на Европейския съюз относно културата и формирането на общество на знанието, приета на 21 януари 2002г. и Резолюция (2002/С32/02) на Съвета на Европейския съюз относно ролята на културата за развитието на ЕС, приета на 21 януари 2002г., способстват за създаване на общества за опазване на многообразието на културата и обмен на информация.

Няма коментари:

Публикуване на коментар